Místo poskytování:
- Centrum pro seniory, p.o., Holešov, Příční 1475
Identifikátor:
- 5437570
Kapacita služby:
- 50 lůžek
Forma poskytování:
- pobytová, nepřetržitě
Poslání
Posláním služby domov se zvláštním režimem KOPRETINA je poskytnout uživatelům služby potřebnou pomoc a péči v závislosti na jejich individuálních potřebách v bezpečném prostředí, a zároveň je podporovat v udržení míry jejich soběstačnosti.
Služba je určena osobám starším 50 let,
- které mají sníženou soběstačnost z důvodu stařecké demence, Alzheimerovy demence a ostatních typů demencí,
jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc jiné osoby,
- jejich nepříznivou sociální situaci nelze dostatečně řešit péčí blízkých osob ani jinou formou dostupných sociálních služeb.
Služba není určena osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu chronického duševního onemocnění nebo závislosti na návykových látkách.
Prostředí a způsob poskytování sociální služby je přizpůsoben specifickým potřebám uživatelů s demencí.
Specifika sociální služby „Domov se zvláštním režimem“:
Termín „domov se zvláštním režimem“ je používán v zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů pro označení pobytové sociální služby určené lidem trpícím stařeckou demencí, Alzheimerovou demencí a ostatními typy demencí, kteří mají z důvodu těchto onemocnění sníženou soběstačnost, a proto potřebují pravidelnou pomoc jiné osoby.
Způsob poskytování služby je podobný jako v Domově pro seniory, jen je přizpůsoben specifickým potřebám osob s demencí, tzn. že uživatelé této služby mají k dispozici zvýšenou péči a dohled, pozornost a podporu většího počtu stálého, odborně proškoleného personálu, zaměřenou právě na zvládnutí projevů jejich onemocnění. Přizpůsobena je komunikace s uživateli – opakování, připomínání, př. slovní doprovázení denních činností, názorná forma (fotografie, obrázky, ukázka činností).
Protože onemocnění jakoukoliv demencí, včetně Alzheimerovy choroby, s sebou nese ztrátu paměťových a orientačních schopností, je třeba vytvořit pro uživatele služby Domov se zvláštním režimem bezpečné prostředí, ve kterém se mohou pohybovat sami, bez doprovodu a bez rizika, že se zraní, zabloudí nebo se ztratí. Pohyb uživatelů je nepřetržitě mapován personálem, na chodbách je instalován kamerový systém, otevírání dveří při odchodu z patra je zajištěno "otočnou koulí", jsou zabezpečeny balkonové dveře, poučen je i personál recepce.
Pro samotné uživatele služby DZR Kopretina a jejich rodinné příslušníky z poskytování tohoto druhu služby nevyplývají žádné zásadní změny či omezení. Návštěvní doba je neomezená, stejně jako je tomu u služby Domov pro seniory. Stejně tak i možnost pobytu mimo zařízení, zpravidla v doprovodu rodiny či personálu, je s přihlédnutím k aktuálnímu zdravotnímu stavu uživatele samozřejmostí.
Základní činnosti poskytované uživateli v domově se zvláštním režimem v rámci úhrady služby:
poskytnutí ubytování včetně úklidu, praní a drobných oprav prádla,
poskytnutí stravy minimálně v rozsahu 3 hlavních jídel denně,
pomoc při osobní hygieně,
pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,
zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
sociálně terapeutické činnosti,
aktivizační činnosti,
pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Další činnosti a služby, které jsou v CpS nabízeny za poplatek:
- fakultativní činnosti dle Ceníku pro daný kalendářní rok (např. pedikúra, nákup mimo CpS)
služby kadeřnictví, včetně holení
Cíle služby
Všechny činnosti směřujeme k tomu, aby byly vytvářeny podmínky a zajištěna potřebná podpora pro důstojný, spokojený a bezpečný život uživatelů služby.
Cílem poskytované služby domov se zvláštním režimem KOPRETINA je:
1) Umožnit seniorům prostřednictvím individuální podpory a péče přiblížit se běžnému způsobu života jakým žili ve svém domácím prostředí a zajistit jim v domově pocit bezpečí.
- podpora a pomoc až péče je uživateli služby poskytována na základě Plánu péče, který zahrnuje všechny oblasti jeho potřeb; uživatel a jeho rodina se při zahájení poskytování služby podílí na jeho sestavování; plán odráží míru soběstačnosti, schopnosti a zvyklosti uživatele,
- v průběhu poskytování služby je Plán péče pravidelně přehodnocován, podpora a péče je přizpůsobena aktuálním potřebám uživatele,
- během poskytování služby získáváme o uživateli informace, které zaznamenáváme (pozorování, životní příběh, osobní anamnéza, mapování), a které využíváme k navázání kontaktu a vytvoření vztahu s uživatelem tak, abychom mu co nejlépe porozuměli (i jeho neverbálním projevům) a dokázali mu navodit pocit bezpečí.
2) Podporovat uživatele při poskytování služby v udržení svých schopností a dovedností, zejména ve vztahu ke své soběstačnosti, a pomocí denních aktivit vyplňovat čas uživatele.
- pečující personál pomáhá uživateli identifikovat a realizovat jeho osobní cíl, který může zlepšit jeho soběstačnost. Cíl je v souladu s poskytovanými základními činnostmi.
- do péče o uživatele jsou zařazovány vhodné formy podpory a činnosti k udržení jeho schopností v péči o vlastní osobu, zejména v oblasti zvládání hygieny, oblékání, stravování a hybnosti,
- pro uživatele jsou v pracovních dnech připravovány pečujícím personálem smysluplné aktivity podporující zachování jejich fyzických a kognitivních funkcí (reminiscence, zpívání, promítání filmů, canisterapie)
3) Poskytovat pomoc a podporu uživatelům při udržování přirozených sociálních vztahů se svojí rodinou, přáteli a známými.
- během celého roku jsou pořádány různé kulturní a společenské akce, na které zveme rodinné příslušníky, přátele a známé uživatelů služeb,
- rodinné příslušníky podporujeme v zapojení se do péče o svého blízkého – forma pomoci je zahrnuta do Plánu péče uživatele, podporujeme také komunikaci uživatele s rodinou s využitím prvků bazální stimulace
Zásady poskytování služby
Naplňování základního poslání a cílů služby vychází z následujících zásad:
individuální plánování služby dle potřeb a přání uživatele,
respektování základních lidských práv uživatelů, jejich důsledné dodržování,
respektování potřeb a zájmů uživatele,
zajištění bezpečnosti uživatele,
zachování lidské důstojnosti a úcty k uživateli,
zásada rovnosti,
zásada diskrétnosti,
flexibilita služby potřebám uživatelů,
- podpora soběstačnosti s cílem zachovat co nejdéle orientační, komunikační a paměťové schopnosti,
podpora přirozených vztahů a spolupráce s rodinami uživatelů,
podpora využívání běžných služeb veřejnosti,
týmová spolupráce všech zaměstnanců,
- kvalitní péče opírající se o odbornost pracovníků a prohlubování jejich znalostí při soustavném vzdělávání,
spolupráce s odbornými pracovišti, institucemi a zařízeními.
Aktualizace k 1. 4. 2025, zpracovala: Bc. Lišková